یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

كابل حرارتي هيت تريس

طراحي انواع طلق هاي صنعتي با متد روز توسط مهندسان حرفه اي شركت ايران طلق

كابل حرارتي هيت تريس

۹۲ بازديد
 

كابل حرارتي

كابل هيت تريس كه به كابل حرارتي نيز معروف هستند از جمله كابل ها و تجهيزاتي هستند كه داراي كاربردهاي گسترده اي در بخش هاي گوناگون صنعتي و غير صنعتي دارند. اين كابل ها قادر هستند در صورت پياده شده به صورت سيستم هيت تريسينگ از يخ زدن مخازني كه در آن ها ميعانات مختلف نگهداري مي شود و همچنين لوله هاي انتقال مايعات جلوگيري به عمل آورند. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد سيستم گرمايش كف خانه نيز با استفاده از اين تجهيزات و كابل هاي هيت تريس قابل پياده سازي است. از ديگر كاربردهاي آن ها مي توان به استفاده از آن در باند فرودگاه براي جلوگيري از يخ زدن ، در زمين هاي چمن ، در لوله هاي انتقال آب و موارد مشابه اشاره نمود.  بنابر اين مي توان گفت كه مهم ترين وظيفه اين كابل ها و تجهيزات مربوط به آن اين است كه دما را در حد قابل كنترل نگهداري كنند. با به كار گيري وسايل و ابزارآلات پيشرفته مي توان از كابل هاي هيت تريس براي مصارف خانگي ، اداري و ... استفاده نمود. براي نمونه اگر مي خواهيد كه برف روي شيرواني ها را ذوب كنيد يا اين كه سطح پاركينگ شيب دار شما لغزندگي زيادي نداشته باشد مي توانيد از اين تجهيزات نهايت استفاده را ببريد.

دلايل استفاده از كابل هيت تريس در صنايع نفت ، گاز و پتروشيمي

يكي از مواردي كه از كابل هيت تريس استفاده زيادي مي شود به كار گيري آن در صنايع بزرگ نفت ، گاز و پتروشيمي است. در اين صنايع كه حساس ترين صنايع هر كشوري مي باشند بسيار حائز اهميت است كه توجه بيشتري در حفظ و نگهداري و پايدار بودن آن ها شود. يكي از روش هاي نگهداري و پشتيباني از آن استفاده از سيستم هيت تريسينگ براي جلوگيري از يخ زدن لوله هاي انتقال گاز ، نفت و ساير ميعانات خواهد بود. استفاده از كابل هيت تريس علاوه بر جلوگيري از انجماد ميعانات موجود در لوله هاي انتقال در تسهيل حركت اين سيالات نيز كمك قابل توجهي خواهد كرد. براي اين كار كابل هيت تريس را با استفاده از تجهيزات ديگر مانند تجهيزات مانيتورنگ ، كنترل و ديگر تجهيزات نصب و بكارگيري اين نوع سيستم به كار مي گيرند. كابل هايي كه در اين صنايع مورد استفاده قرار مي گيرند شامل كابل هاي هيت تريس نوع Self-Regulating و Constant Power هستند كه به صورت سري يا موازي بسته به اهدافي كه مد نظر است از آن ها استفاده مي شود. از شركت هاي بزرگ توليد كننده كابل هيت تريس مي توان كمپاني بزرگ Heat Trace را نام برد كه در زمينه توليد و گسترش استفاده از اين كابل ها در سطح جهان زبان زد است. الگوي ساخت تكنولوژي به كار گرفته شده در كابل Self-Regulating با استفاده از نيمه هادي ها نيز براي اولين بار توسط اين كمپاني بزرگ طراحي شده و به ثبت رسيده است.

چه نوع كابل هيت تريس مناسب شماست؟

با توجه به شرايط و محيط كاري مورد نظر مي توان كابل هيت تريس مورد نياز براي اجراي سيستم هيت تريسينگ را انتخاب كرد كه در ادامه ما به معرفي سه نوع از اين كابل ها مي پردزايم :

كابل هاي هيت تريس خود تنظيم هزينه گرمايش از كف

از كاربردهاي عمده كابل هاي هيت تري خود تنظيم كه نيمه رسانا نيز هستند براي جلوگيري از يخ زدگي و كنترل دما استفاده مي شود و قادر است تا دماهاي 300 درجه سانتي گراد را نيز كنترل كند. اين نوع كابل ها داراي حد اكثر 120 وات بر متر خروجي هستند.

كابل هاي توان ثابت 

كابل هاي گرمايش ثابت وات (كابل هاي گرمايش منطقه اي) مي توانند به راحتي برش داده شوند ، اما محبوب تر از كابل هاي گرمايش خود تنظيم هستند ، آنها اغلب براي اطمينان از كنترل  دما از  ترموستاتيك استفاده مي كنند. اين كابل ها قادر هستند تا دماي 425 درجه سانتي گراد را تحمل كنند.

كابل هاي هيت تريس مقاومت در برابر سري

طراحي سيستم هيت تريسينگ كابلهاي گرمايش سري بايد به صورت جداگانه در تنظيمات طول و بار خاص طراحي شوند ، بنابراين كابلهاي موازي چند منظوره نيستند. اين كابل ها قادر هستند  تا 1000 ولت 3 فاز توليد شوند و حداكثر تا 230 درجه سانتي گراد را نيز مي توانند تحمل نمايند.

انتخاب كابل هيت تريس با روكش مناسب

در خريد و انتخاب كابل هيت تريس مهم ترين نكته اي كه توصيه مي شود مد نظر قرار دهيد روكش مناسب است. اين روكش ها را با توجه به مكان و محيطي كه قرار است كابل هاي هيت تريس مورد استفاده قرار بگيرند انتخاب مي كنيم. بنابر اين اولين نكته در خريد و استفاده از اين تجهيزات توجه به محيط مورد استفاده آن بسيار مهم است . زيرا ما مي توانيم با توجه به مكاني كه قرار است اين كابل ها در آن استفاده شوند كابل هيت تريس با روكش مناسب را خريداري كنيم. براي مثال با توجه به اين نكته و استفاده از كاين نوع كابل ها در محيط هاي معمولي يا در محيط هاي شيميايي مي توان از كابل هايي با روكش هاي تفلون ، معدني و يا pvc استفاده نمود.

عوامل موثر بر قيمت كابل هيت تريس و نكات لازم در انتخاب آن

با توجه به شرايط اين روز هاي اقتصادي كشور و كم و زياد شدن ارز خوب است به عواملي كه باعث تاثير گذاشتن بر قيمت كابل هاي هيت تريس مي شود اشاره كنيد.  ابتدا بايد بگوييم جداي اين نوسانات ارز مهم ترين عواملي كه بر قيمت اين كابل ها اثر دارد در واقع كيفيت اين نوع كابل ها هستند. زيرا كيفيت به دليل حساسيت هايي كه مكان هاي استفاده از اين كابل ها دارند بسيار مهم است. زيرا ممكن است كه وزن و ميزان خالص بودن مس استفاده شده در اين نوع كابل ها از كيفيت و تناسب كافي برخوردار نباشد و كارايي لازم را نداشته باشد و پروژه به كلي با شكست مواجه شده و يا اين كه دچار ضررهاي جبران ناپذير مالي و جاني شود. چون محل استفاده از آن ها اغلب در مكان هاي حساس و مهم مانند صنايع پتروشيمي ، گاز و نفت و ... است بنابر اين بايد به اين نكته توجه بيشتري شود كه جنسي انتخاب كنيم كه مرغوبيت كافي را داشته باشد . همان طور كه نياز به گفتن نيست كيفيت بالا همواره با قيمت و هزينه بالاتري همراه خواهد بود.  همچنين مورد ديگر روكشي است كه كابل هاي هيت تريس اديب تجهيز را با آن روكش و عايق كرده اند. بايد با توجه به محيطي كه قرار است از كابل هاي هيت تريس استفاده شود كابل مورد نظر با روكش مناسب انتخاب شود كه اين امر نيز در قيمت كابل هيت تريس تاثير گذار است. همچنين داشتن استاندارد هاي لازم و مرغوبيت كالا نكات مهمي هستند كه بر قيمت تاثير گذار بوده و بايد هم مورد توجه قرار بگيرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.